fannyinaustralia.blogg.se

Följ mitt äventyr Down Under

Idag har jag varit i rätten…

Kategori: Allmänt

Ja idag har jag besökt rätten i Marochydore. Jag läser en kurs som heter ”The writer and the law” vilken i korthet handlar om journalistik och publiceringslagar. Det är en rätt bred kurs så vi berör även juridik i vid mening. Tack vare detta har vi denna vecka chansen att besöka rätten. Vi kom alltså dit ca 25 studenter och slog oss ner i rättssalen, vilket gjorde en av poliserna där ganska nervös. Han menade att vissa åtalade som skulle komma in i salen eventuellt skulle misstycka, trots att det är rättegångar öppna för allmänheten att ta del av. När den första åtalade varit inne i salen ett tag och alla inblandade babblat på ett språk som för mig var näst intill oförståeligt, kom jag på mig själv att undra hur sjutton jag hamnat där?! Språket var givetvis engelska, men tack vare alla fackliga juridiska termer kan jag utan att överdriva säga att jag kanske förstod 50 procent av allt som sades… Min andra månad i Australien satt jag alltså och lyssnade till personer som gjort inbrott och bränt bilar för flera hundra tusen kronor. Jag kan med andra ord intyga att jag är på en högst lärorik och spännande resa här borta!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: