fannyinaustralia.blogg.se

Följ mitt äventyr Down Under

Svininfluensan och farliga fåglar

Kategori: Allmänt

Tydligen har folk insjuknat i svininfluensan här i området. Mer specifikt om personer på skolan fått det vet jag inte, men de har varnat oss och sagt att personer med förkylningar ska stanna hemma. Symptomen för svininfluensan kan liknas vid förkylningssymptom har jag förstått... Till exempel hosta, vilket alla på hela skolan tycks ha. Under lektionerna sitter säkert hälften av alla studenter och snorar och hostar (även jag). Det känns ju inte så jättetrevligt att veta att detta härjar här! Dock tog jag vaccin mot det hösten 2009, men har ingen aning om huruvida det skyddar mig fortfarande... (?) Det hade kanske varit bra information att få ta del av när man fick vaccinet! Hur som helst så hoppas jag att jag ska slippa undan. 
En tjej som jag gör ett projekt med i skolan har insjuknat i magsjuka, vilket också tydligen går på skolan just nu. Och en svensk tjej har legat på sjukhus en vecka med med inflammerad blindtarm. Det verkar med andra ord vara mycket på gång just nu! Bäst att låsa in sig på rummet och vänta tills kusten är klar (?). 
 
Idag såg jag den TREDJE spindeln sedan jag kom hit för över en månad sedan. Man har ju blivit varnad och uppskrämd över alla farliga djur som ska finnas här, speciellt ormar och spindlar. Men ännu har jag inte sett en enda orm och alltså bara tre spindlar. Den första spindeln jag stötte på var i duschen, vilken jag kallblodigt dödade. Kanske inte jättesmart att döda spindlar hux flux här i Australien, men jag kände mig modig. Däremot har jag fått lära mig att det egentligen är fåglar man ska passa sig för här borta! Det finns några svartvita i samma storlek som en kråka, som ska vara riktigt aggressiva, särskillt när de fått sina ungar. De dyker ner och attackerar ens huvud! I september ska man vara särskillt på sin vakt... Jag har sett flera cyklister med långa antenner på sina hjälmar som fungerar som skydd mot fåglarna. Alltså är detta ett riktigt seriöst problem, inget att ta för enkelt på! 
 
Idag gick jag otroligt nog upp klockan 06.00 och tog en rejäl powerwalk, något som de som känner mig säkert häpnas över. Jag värderar ju sömn ganska högt... Särskillt på morgonen. Jag måste dock erkänna att det var riktigt skönt. Dagen har tack vare detta varit oändligt lång. Skola 09.00-10.00 och sedan en "håltimma" tills klockan 16.00 gjorde att jag hann med att plugga, sola, sova (i två omgångar) och sedan gå i skolan tre timmar till klockan 19.00. Det är väldigt märkligt, här tycks lektioner kunna ligga placerade hur sent som helst. När jag kom hem klockan 19 idag hade tydligen en av mina roomies precis gått hemifrån för att ha en lektion.
 
Skylt på vägen mellan boendet och skolan.
 
De är överallt! Här står en på just den vägen där föregående skylt är uppsatt. Helst ska man inte gå närmare än 3 meter, men vägrar de flytta på sig som den här har man inte så mycket val... 
 
De nyinköpta skorna gör det lite mer motiverande att ge sig ut och motionera! 
 
 

Kommentarer

  • jessie säger:

    vet du.. du ligger i mitt rss flöde på min outlook...coolt hurrö... för du e den enda som gör det. just nu,
    sen tänkte jag på en annan grey, du borde maka dig till sydney och bo med mig när din skola e slut. tänk va kul!!!

    Svar: Jag känner mig speciell! ja det vore ju absolut hur roligt som helst... måste hitta ett jobb!!! ååååh
    Fanny

    2012-08-15 | 14:43:39
  • jessie säger:

    jobb e inget problem. jessie fixar!!

    2012-08-17 | 08:02:44

Kommentera inlägget här: