fannyinaustralia.blogg.se

Följ mitt äventyr Down Under

Ny blogg!

Kategori: Allmänt

Nu har jag äntligen skaffat en blogg, vilket jag lovade att göra innan jag åkte. Min avsikt är att försöka uppdatera den så ofta jag hinner/orkar/kommer ihåg, men med tanke på att det tog mig över en månad att skapa bloggen har inte ens jag så höga förväntningar.
 
Som sagt har redan en månad gått och jag har gjort mig hemmastadd här i mitt lilla rum på studentboendet Unicentral. Jag delar lägenhet med två australiensiska killar och en amerikansk tjej. Ingen av dem är äldre än 21 så jag har snällt fått ta på mig rollen som gammal och förståndig (städtant). De är alla jättetrevliga så jag har egentligen ingenting att klaga på... Vi delar bara kök, vardagsrum och ballkong så det kan ibland gå dagar innan vi ser varandra allihop. Våra rum är utrustade med det nödvändigaste och vi har egna badrum, vilket är skönt. Dock verkar kunskapen om isolering inte ha nått hit till Australien ännu. Då det är vinter här nere nu är nätterna extremt mycket kallare än dagarna och bristen på isolering i husen gör att alla (nästan) har legat och huttrat hela nätterna igenom. Vissa nätter har jag sovit med dubbla byxor och tröjor samt ett tjockt täcke. Ansiktet och framförallt näsan har varit helt iskallt (nej jag överdriver inte). Men har dock förstått att vissa sovrum är mer utsatta. "Solsidan" av husen är mer uppvärmda. Givetvis blev inte jag tilldelad ett rum på solsidan... Men det kommer jag nog vara ganska glad över framöver när sommaren kommer. Vädret har förändrats mycket under den månaden jag varit här nere, och det är inte i närheten så kallt som det var när jag kom hit den 7 juli. Dagarna har varit behagliga hela tiden, men jag märker stor skillnad på nätterna (nu räcker det med ett par byxor och en tröja). Min ena roomie har åkt hem till sin mamma över helgen så jag passade på att låna hans portabla element så i natt lär jag dock inte frysa!
  
Området där jag bor är ett studentområde med många (vet inte hur många, kanske 100?) lägenheter, varav de flesta med fyra rum i. Det kryllar av studenter av alla möjliga nationaliteter. Trots detta fick jag i början av tiden här känslan att hela Skandinavien emigrerat hit. Det är otroligt många svenskar och norrmän som pluggar här, vilket jag inte hade någon aning om innan jag åkte hit. Jag kom ju hit för att lära mig bättre engelska, men pratar nästan lika mycket svenska. Det är väldigt förvirrande ibland eftersom jag tvingas växla mellan språken titt som tätt.
 
Jag har inga som helst tvivel om att jag kommer trivas här, hur länge jag nu väljer att stanna (det är lite oklart). Skolan är jättebra, dock är upplägget lite annorlunda från hur jag är van. Vi läser fyra kurser samtidigt under hela terminen vilket jag tycker är ganska negativt. Då de flesta av mina kurser är ganska snarlika flyter de samman till en stor klump där jag inte riktigt har koll på vad som sker i varje kurs.. Men jag tror att det kommer att klarna lite allt eftersom veckorna går! 
 
Detta får nog räcka för den här gången. Jag har mycket att berätta men nu kurrar det i magen! 
 
Stay tuned! 
 
 
Bjuder på några random utvalda bilder från Mooloolaba beach och Uni:
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Petra Setterberg säger:

    Åh, vad kul att få följa dina äventyr här, jag lägger genast in bloggen i mitt rss-flöde så att jag kan hålla koll på när du uppdaterar. Ha' det fortsatt underbart i solen, om du har möjlighet skulle vi uppskatta om du kunde skicka hit lite solsken, vi är lite svältfödda på den varan:-)

    Kram!

    2012-08-10 | 09:08:43
    Bloggadress: http://www.petrasetterberg.se/blogg/
  • Petra Setterberg säger:

    Åh, vad kul att få följa dina äventyr här, jag lägger genast in bloggen i mitt rss-flöde så att jag kan hålla koll på när du uppdaterar. Ha' det fortsatt underbart i solen, om du har möjlighet skulle vi uppskatta om du kunde skicka hit lite solsken, vi är lite svältfödda på den varan:-)

    Kram!

    2012-08-10 | 09:10:39
    Bloggadress: http://www.petrasetterberg.se/blogg/
  • Sofia Quant säger:

    Va härligt det låter :) förutom att frysa då..men sen kommer du nog svettas så det räcker och blir över!

    Kände likadant med svenskan/engelskan i Japan eftersom alla från Göteborg bodde i samma hus och alla pratade engelska med de andra utbytesstudenterna, man får nästan tvinga sig att prata det språket man kom dit för att lära sig ;)

    Kör hårt!
    pyss o kram!

    2012-08-10 | 10:18:45

Kommentera inlägget här: